Tuesday, January 21, 2014

Krabi Lively Town, Lovely People.

 
Mungkin gambar di atas dapat memberitahu asal-usul nama Krabi. Mud Crab->Craby->Krabi.

Apa yang menarik, yang layak direkemen untuk dikunjungi dan berbaloi bagi setiap Baht anda ialah Blue Pool dan Emerald Pool. 
Emerald Pool. 

 Blue Pool. 

Utk ke Blue Pool ni, pengunjung perlu trekking sekitar 5 minit masuk ke dalam hutan. Pengunjung tidak dibenarkan mandi di sini memandangkan lumpurnya yang berupaya menyedut. Apa yang menariknya ialah, apabila kita bertepuk tangan, gelembung udara daripada dasar Blue Pool lebih cepat dibebaskan. Hehe...apa lagi, apabila kami berada di sini, segala macam bunyi-bunyian dibuat. Tapi ya, respon gelembung udara itu sangat baik. Sgt banyak naik ke permukaan. Tak tahulah ini fenomena semulajadi ke, apa ke...tp anda boleh cuba sendiri apabila berada di sini. 

Kalau nak test power, bolehlah la melawat ke The Tiger Cave. Anda perlu memanjat sebanyak 1,237 anak tangga. Yg ni, aku tak cuba. Haha. Mgkin sbb tak cukup power, baru beberapa anak tangga dah semput (malu ngaku sebenarnya), tapi aku taklah juga begitu bersemangat nak tgk Kuil Buddha kat atas tu. Dah 2 minggu aku tgk Kuil Buddha. So, enough is enough for me. Jd, aku ambil gmbr dari bawah je la. Kat anak panah tu la terletaknya The Tiger Cave. 

  
Makanan halal bukan menjadi isu di Krabi. Ada banyak kedai makanan halal jadi aku tak senaraikan di sini. Bandar Krabi ni bukannya besar. Jln kaki pun boleh pusing habis. Pada malam pertama aku makan char kuey teow kat Pasar Malam, dan pada malam keduanya pulak aku makan nasi dengan sayur telur masin.

  

Inilah penutup kisah aku berbackpacking bermula dari Phnom Penh, Siem Reap, Hanoi, Bangkok, Phuket dan Krabi selama 17 hari. Dengan tukaran matawang RM 1 = BHT 9.62, bajet aku sepanjang di Krabi ialah RM 483.58. Jadi, tunggu apa lagi?. Pergilah Melancong!.



No comments: