Monday, December 12, 2011

Jogja- Never Ending Asia.

Lawatan ke Jogja merupakan lawatan penutup untuk tahun ni. Sungguh penat dan tidak sabar kembali ke rumah selepas sebulan lebih berada di rantauan. Bermula pada 22 - 29 Okt 2011 ke Beijing atas alasan kerja, 1 - 4 Nov ke Kota Kinabalu untuk latihan intensif Paragliding, 5 - 23 Nov di Bogor, Jakarta sempena sukan SEA ke-26 dan 25 - 28 Nov ke Pattaya sebelum ke Jogjakarta pada 29 Nov - 4 Dis 2011. Phew...mcm seorang Y.B pulak. Ke sana ke sini tanpa henti.

Niat awal hanya ingin bertemu Joni Balbo, seorang 'sobat' yang dikenali menerusi komennya di blog dan sebaik mengetahui dia berasal dan bermastautin di Jogja, peluang keemasan tidak sesekali dilepaskan. Hehe. Dan peluang ini menjadi kenyataan selepas 2 tahun 'bertemu' di Y.M dan juga F.B.

Bersama Joni Balbo di hadapan Candi Prambanan

Tidak lupa juga untuk melawati candi Borobudur, yang sebelum ini cuma dilihat pada brosur2 pelancongan, buku2 sejarah dan juga media2 cetak yang lain.

( Candi Borobudur merupakan Kuil Buddha terbesar di dunia. Didirikan pada kurun ke-8
dan disenaraikan sebagai Warisan Dunia yang ke 592
).

Berada di Jogjakarta, kenalah mengembek dan menguak seperti org Jogja. Kena makan makanan lokal, berpakaian seperti lokal dan hidup seperti lokal. Kenalah merasa Gudeg, berpakaian batik (cuba tgk pakaian yg dipakai di atas), menginap sambil membeli-belah di Malioboro.
Gunung Api Purba- Gunung Berapi yg tidak lagi aktif

Berada 6h5m di sini dan berbekalkan hanya Rp 1 juta lbh= RM400, rasanya aku dah melawat hampir setiap pelosok Jogja seperti Alun2, Ratu Boko, Pasar Batik, Keraton, Gunung Api Purba, Parang Tritis dan juga bekas laluan lava Gunung Merapi. Berjalan sakan sehingga bensin motor kehabisan, kebasahan dalam hujan dan 'tertidur' di atas motor. Haha. Dahsyat...dahsyat. Aku juga 'kehabisan' uwang sehingga terpaksa menukarkan Bht 350 ke Rupiah.

Dinding Candi Borobudur

Secara keseluruhannya, aku dapat 'lebih' daripada yang aku jangkakan. Secara perbandingan, Jogja 'lebih baik' trafiknya- orangnya memandu pada kelajuan sederhana, kurang 'honking', tidak begitu 'macet', bersih, teratur pembangunannya berbanding Jakarta. Terima kasih kepada Joni Balbo dan Wahyu Hadiyati selaku pemandu pelancong sepanjang berada di sana.

4 comments:

Joni Balbo said...

hahahahaha... ngakak aku baca tulisan "kehabisan bensin" :)), soal kunci yang yang hilang di Candi Borobudur tidak kau tulis sekalian Mis? hahahaha..

ok, senang berteman denganmu mis, siapa tau suatu saat aku bisa gantian mengunjungimu di sabah :)

Si Yoyop Bah... said...

Hehe...aku tidak ingin mendedahkan kekurangan kamu dgn sikap 'pelupa' itu.

Walau bagaimanapun, bak kata org di sini, "kalau "angry bird" itu tidak melekat di badan, besar kemungkinan juga akan hilang". Faham ngak?...

MiN said...

aku paham yop.. hehheh.. seperti biasa.. ko memang pangdai membuat aksi di depan camera :D

Si Yoyop Bah... said...

Hahaha...well, those who know me knows me.