Saturday, December 25, 2010

The Hardest Part of All ...

Begitu lega setelah semua rukun dan wajib haji selesai dilaksanakan. Yang dibimbangkan ialah, bagaimana untuk mengekalkan kemabruran haji itu selepas ini.

Sesungguhnya penulis berasa begitu byk kekurangan ilmu agama sepanjang mengerjakan haji. Diantaranya ialah dalam mengerjakan solat2 sunat. Mmg amat jarang penulis mengerjakan solat2 sunat seperti solat sunat Dhuha, Istikharah, Hajat, Taubat, Mutlak, Jenazah, Tahhiyatul Masjid dll. Perlahan2, penulis merujuk kepada buku2 solat sunat, bertanya kpd roomates dan kakak, kemudian barulah mengamalkannya. Sebelum ini, penulis melakukan solat2 yang wajib sahaja. Itu pun, kadang2 ada yg tertinggal. Sepanjang berada di Madinah dan Mekah, penulis menggunakan masa sementara menunggu solat wajib sebaik2nya untuk melakukan solat2 sunat dan mqada solat2 yang pernah ditinggalkan dulu. Tidak lupa juga mengaji. Begitu mudah utk khatam Quran di sini. Penulis hanya memerlukan masa 2-3 minggu untuk khatam. Berbanding di Malaysia, penulis mengambil masa selama setahun utk sekali khatam Quran.

Penulis juga berniat utk memperbaiki ilmu tarannumnya sebaik kembalinya ke Malaysia nnt. Syukurlah, semasa kecil dahulu penulis belajar mengaji beserta tajwid sekali. Kalau Izhar, Idgham Maalghunnah, Mad Arid Lissukun dsb tu alhamdulillah penulis masih ingat lagi smpi skrg.

Seperkara lagi perkara yang perlu dijaga ialah bab pakaian. T-shirt lengan pendek hya dipki drumah, tidak sekali2 dipki ke bandar. Apatah lagi utk memakai Hotpant floral. Hahaha...Mgkin satu hari dpki juga, ttp utk 'santapan suami' la. Haha.

Langkah penyelesaian bagi permasalahan di atas?.
Setakat ini, penulis sedang berusaha untuk 'duduk lbh lama' di atas sejadah dan memakai pakaian yg lebih menutup kegebuan dan kemontokkan figuranya. Bagaimanapun, ilmu tarannum belum lagi dapat dipelajari memandangkan "kelas mengaji utk org2 tua" hanya akan dibuka semula bermula pada tahun depan. Alhamdulillah, setakat ini langkah2 penyelesaian sedang berjalan dan diharapkan agar dapat berterusan. Untuk berubah secara mendadak mungkin adalah mustahil. Semoga rakan2 turut menyokong dan menegur sekiranya penulis alpha di kemudian hari. Syukran Jazilan...

5 comments:

norzah said...

Penegasan Hjh bahawa ujian terbesar bagi seseorang yg baru naik hajj terletak pada apa yg dilakukan sesudah balik ke tanahair, amatlah tepat. Bagi feremfuan. pakai hotpants dan baju T tanpa lengah di khalayak ramai memanglah haram. (Dgn suami nnt lain kira, hehehe). Duduk disejadah saja solat,berdo'a, bertakbir dan bertahmid tak juga baik kerana Allah berfirman sesudah sembahyang bertebaranlah kamu mencari rezki halal dan membuat bakti...

Menuntut ilmu memang wajib diteruskan, Tapi lebih utama dari belajar tajwid dan lagu bagi saya
(kecuali jika nak jadi qari'ah) ialah memahami isi kandungan al-quran dgn belajar bahasa arab.Lagi banyak dugaan lagu tumpukan perhatian ke arah itu dan, insya Allah, laallakum tuflihuuun.

Ayat yang ante minta ana terjemahkan, kurang menyenangkan ana. Ape ke he nya ana tak tau. Tapi janganlah benarkan sesiapa mengganggu ketenteraman hati ante. Doakanlah yg baik-baik saja. Salam.

Si Yoyop Bah... said...

Sblm ni sy cuma meluangkan biasanya lbh kurang 10 min utk solat fardhu. Mcm ayam mematuk jagung je. Cepat. jd, maksud "duduk lbh lama" di atas sejadah ialah lbh dr 10 min..lbh2 lg skrg cuti, ambil peluang utk bzikir, ngaji, dsb. Takla smpi tinggal hal2 dunia. Haha. MasyaAllah...

Skrg, sy biasa rujuk tafsir quran.

asal je nak chat dgn Norzah mesti dc.

norzah said...

Alhamdulillah kalau dah dapat menghayati solat dengan sepenuhnya diikuti oleh wirid dan do'a intijhab
(pilihan). Cubalah fahami maksud setiap bacaan di dalam solat itu dan setiap ayat al-quran yang dibaca -
ana sendiri masih belum berupaya buat begitu 100%.
Ada-ada saja maksud ayat yang terlupa.... Dan bila dihayati betul-betul setiap ayat yang diucapkan, boleh terlupa berapa raka't sembahyang yg telah dikerjakan...
Paling menakjubkan: alquran diturunkan lebih 1400 tahun dahulu. Sampai hari ini sains belum dapat menghuraikan setiap kenyataan yg dibuat di dalamnya, atau menyanggah sebarang kenyataan, Semuanya betul belaka,,, Bila u jumpa ayat-ayat yg begitu menarik atau pelik, cubalah sebutkan di sini supaya dapat kita hayati bersama.
Nampaknya sekarang semakin kurang orang yg membaca blog kerana pengaruh FB. Jaime pun sudah abandon blognya, Namun saya rasa ia lebih dapat memuaskan kehendak ekspresi diri dari FB dan media yg lain. Teruskanlah memblog, sebagai extension dari renungan di atas sejadah. Salamualaikum.

Si Yoyop Bah... said...

Ya, kalau ada cerita yg nak diluahkan, mmg la blog tmpatnya. Mmg suka meluahkan disini, memandangkan kat sini 'privasi' sikit. Kalau di FB terlalu umum...

Terima kasih atas sokongan. Sy akan terus menulis.

norzah said...

Nak private lagi gunakanlah msg box tapi kena beri gmail or email address. Itu antara mengantar dan penerima saja.