Saturday, December 23, 2017

BAITULMAQDIS- Bahagian 2

Entri ini adalah kesinambungan dari entri BAITULMAQDIS- Bahagian 1. Kandungannya lebih memfokuskan SOP di imigresen Israel. Alhamdulillah, visa Israel kami dapat awal. Umpama, sebelah kaki dah boleh melangkah masuk Israel la. Menurut petugas THTS, ada grup sblm kami yang hanya mendapat visa ketika berada di Jordan.

Kalau tak ada tulisan rumi, korang faham-faham je la tulisan Israel tu. 
Sebanyak 2 kali sekatan imigresen perlu dilalui. Yang pertama, kami tak perlu turun dari bas. Hanya pemandu pelancong kami di Jordan, En. Firaas yang turun dan membawa bersama pasport kami. Sepanjang perjalanan, Firaas acapkali mengingatkan kami agar jangan sesekali mengambil gambar tentera. Jadi, siapa yang malas membaca tu, bahagian ini agak bosan sedikit sebab kurang gambar. 

Beginilah rupanya permit masuk ke Israel itu. 
Sekali lagi, kami perlu melalui imigresen dan kali ini perlu membawa bagasi bersama untuk diimbas. 

Tak boleh di cop dengan cop imigresen Israel, jadi dilekat dengan pelekat je lah. 
Bukan bertujuan untuk menakutkan, tetapi aku dengar banyak daripada kawan yang pergi sebelum ni. Walaupun bukanlah berlaku langsung kepada mereka. Antaranya, ditahan selama 1 jam dibilik tahanan, ditengking oleh petugas imigresen, pasport dilempar dan sebagainya. Kami dinasihatkan, kalau perkara sedemikian berlaku, tenang je, jangan tenung mata dorg. Sbb dorang ni saja nak uji...dan mereka sememangnya suka membuli. Kadang-kadang tu, ditahan bukan dibuat apa pun. Dibiar bodoh je dalam bilik tahanan. Lepas dorang dah puas, nanti dorang lepas kan la. Biasanya orang yang dorang nak 'buli' adalah rawak, tapi biasanya yang paling muda dalam group, yang banyak travel dan yang bernama Mohammad. Jadi, berhati-hatilah kalau korang ada ciri-ciri seperti di atas. Hahaha 

Ni nak cerita sikit. Dalam grup kami tu ada sorang Dato'. Dato' Nageeb namanya. Dia ni selalu travel oversea, atas urusan business trip. Dia lama la kena tahan. Kena soal macam-macam. Antaranya, kenapa bermalam 2 malam je kat Austria lepas tu dah pergi ke negara lain. Aduhai....punyalah bersangka buruk kat orang. Pasal selalu sangat travel pun boleh menimbulkan syak wasangka ke?. 

Dan dengan pembebasan Dato' Nageeb itu bermakna "PALESTINE, HERE WE COME!". Jumpa lagi dalam BAITULMAQDIS- Bahagian 3. 

No comments: