Wednesday, February 29, 2012

Sedangkan Nabi pun ampunkan umat...

Siapalah aku utk tidak memaafkan 'dia' walaupun LUKA yang ditorehnya dihatiku kira2 setahun yang lepas teramatlah dalam. Sampai sekarang aku tidak faham apa sebabnya 'dia' terlalu marah sehinggakan aku digelarnya "KEPALA ANJING". Apalah yg dah aku buat smpi aku di'hukum' sedemikian rupa. Kesedihan yg aku rasa pada masa itu hanya Allah dan 3 orang kawan sahaja yang tahu. Terasa begitu hina sekali bila disamakan dengan KEPALA ANJING. Astaghfirullah...

Setahun yg lepas, aku menjadi sekretariat utk ParaGliding Accuracy World Cup (PGAWC). Niat dihati dan difikiran cuma satu- "Bekerja utk memajukan sukan ParaGliding di Sabah." Ntah kenapa, aku buat hal sendiri dengan kerja aku, tak kacau orang, tiba2 si 'dia' hangin satu badan. Yg kesiannya aku, tak tahu ada org marah kalau kawan tak sampaikan. Boleh aku tak tahu aku yang dimaksudkan ketika si 'dia' bertelefon marah2 mengadu dgn maknya di Batam. Masa dia bersembang tu, aku duduk disebelahnya sedang mendaftarkan nombor lesen PG peserta Malaysia. Seingat aku dia kata dlm dialek Indon, "Mak, ada perempuan selalu berkepit dengan si Basir. Aku rasa muka ku lagi cantik dari dia. Mukanya macam kepala anjing. Kepala hanjing. Nantilah dia tahu siapa itu si Basir". Pada masa tu, aku beristighfar dlm hati. Kesian dan sedih dengan 'perempuan' yang dimaksudkan. Aku juga rasa lain macam dgn si 'dia' ni kerana mulutnya terlampau lancang, celupar dan laser tak bertempat. Bercakap sedemikian rupa dikhalayak ramai dengan suara yang lantang. Rasanya perserta yang berdekatan boleh mendengar butir2 pertuturannya. Sungguh kurang sopan.

Ok. Kol. (B) Basir adalah Penganjur Pertandingan. Mungkin muda sikit dari arwah bapa aku. Kurus, tidak hensem. Memanglah aku banyak ke sana ke mari dengan beliau, tetapi bukan berdua, sebaliknya bertiga, dengan seorang juga perempuan lain, bernama Ain, merangkap pembantu aku.

Cerita ni baru muncul balik sebab baru td maghrib aku terima satu missed call dari 0192737526. Aku balas, "Sorry, who's this?". Sejam kemudian baru dibalas, "Sorry saya nganggu km malam2 saya istrinya basir saya nak cakap sm km, supaya kita tak ada salah paham satu sm lain, supaya tak ada permusuhan antara kita". (Semua dialog yang ditulis di sini adalah sms yang asal). Dapat je sms ni, aku call kawan aku yg menjadi tempat aku mengadu kesedihan atas sebab yang sama setahun dulu. "Laila, ko mo tahu, bini si Basir call. Ndak da ribut, ndak da hujan, bla..bla..bla. Nnt sy forwardkan smsnya kat ko". Sedang kami bertelefon, dia memanggil 3 kali...Aku tak layan. "Dia" sms lagi, "Suhaila niat aku baik, aku cuma mau minta maaf atas kelakuan itu ari, saya pun terlalu bodoh mau mendengar cakap org dn adu domba kau sm aku, sekali lg aku minta maaf sm km, kau terima tak terima terserah kau". Aku balas, "Ok. Cuma saya mahu bgtau disini, saya tak pernah bmusuh dgn kamu pun". "Ok, bagaimana kalau kita berteman itu krn lebih baik, itu ari aku termakan oleh cakap org kalau km tu org yg tak elok, tapi setelah suami k cakap sm aku kalau aku d tipu dn suami k cakap kalau kau tu perempuan yg elok, sekali lg aku minta maaf y atas semuanya, nmr km pun aku dpt dr kak as tadi". "Ok. Saya tiada hal. Mmg saya berkawan dgn semua org". "Ok, tk maaf sy km terima".

Hmmm...Kesimpulannya, aku tergelak di dalam hati. Aku tahu, sesungguhnya aku memang TIDAK BERSALAH. Tiba2 aku dibenci, difitnah dan dilontar dengan tohmahan yg sungguh mengaibkan. Aku diam je...dan dengan kebesaran ALLAH s.w.t, kebenaran itu tertonjol jua. Selepas aku tgk dia menjilat sendiri ludahnya yang berkahak hijau, akhirnya aku maafkan dia.

6 comments:

norzah said...

Aku sudah baca dan turut bersimpati dgn apa yg berlaku dan bermegah kerena Hjh menunjukkan sifat pemaaf yg amat terpuji. Kerana Hjh begitu enang berkawan dgn kawan2 khususnya kaum lelaki, saya dari dulu khuatir mungkin ada org yg sakah faham, khususnya yg menaruh hati pada Hjh. Sifat lelaki mmg cepat cemburu apalagi dgn gadis yg diminati....
Tentu ada cerita yg berlegar mengenai hubungan Hjh dgn col Baseri sampai isterinya jd cemburu. Itu isteri dia. Bagaimana pula dgn lelaki yg menaruh minat pada Hjh. Anak perempuan saya sendiri saya nasihatkan: if you want a man to go for you, stop going out with other men. Sekarang ia sudah pun berkahwin.
So, Hjh dan juga Jaime, tepuk dada tanya jiwa halusmu. Kalau mau serius cari partner, stop going out with other men and focus your attention to the chosen one only. Pastinya, itu cuma nasihat bodoh dari an old man.

Si Yoyop Bah... said...

Hehehe..Syukran. Itu bukan nasihat bodoh. Nasihat dr org tua la yg berguna sbb diorg lbh tau apa itu hidup.

rambomadonna said...

The only man in my life now is my dad. Tapi takde lelaki pun yang kejar i Norzah :(

Itu lah Yop ... kerana mulut badan binasa. Nasiblah tidak disantau atau buat press conference Hajah oooiiii ...

Lain kali Hajah, tau kawan tu ramai lelaki ... cakap biar berlapik. Peribahasa pun kena betul ...

Ni tidak, mana lah jadahnya datang ... Terlentang Tanpa Spender dan "kuterima dengan kaki terbuka" ... iskh iskh iskh (urut dada ni)

Si Yoyop Bah... said...

Adui J. Hya dgn ko, Helena, Suna, Sya dan Nijah je aku bkata sdemikian rupa. Haha.
Aku tya kwn2 aku, baik llki atau ppn, semua spendapat. Komen diorg, "buduh itu ppn. Tak pandai mbawa diri. Ddpn2 org dia terjerit2 mmanggil anaknya". Asal dtg event, mesti kecoh. Wpun tak bkata spatah kata, bila bpandangan, kami menggeleng kepala.
Tak kisahla...yg ptg dia menjilat ludahnya yg bkahak hijau skrg.

MiN said...

wah.. hebat nukilan ko kali nih yop.. tu aaa.. sesungguhnya bila kita ditempat yang benar.. Allah akan menolong kita..

buat en norzah : kengkadang bukan sebab kita sesaja nak kawan2 dengan lelaki.. maybe sebab tempat kerja kita tu hanya kita sorang ja perempuan.. so.. memang akan kluar dengan geng lelaki sahaja... yes.. sekarang profession dah bertukar.. banyak perempuan dari lelaki.. jd akan lebih acapkali keluar dengan geng perempuan.. and yes.. ayat sama macam jaime... :( .. tak dak lelaki yang kejar I :( dan sekeliling ku tidak ada bachelor.. hanya lelaki bergelar suami org yang pandai berkata2.. seb baik aku sentiasa lari.. hehehe

Si Yoyop Bah... said...

Hehehe...Komen ko kali ni pun ok. Dlm Kelab Luncur Udara Kinabalu (KLUK), 2 org ppn je yg tahu how to fly, selok belok PG. So, bila tak btanding, mmg secara automatik sy dilantik sbg 'secretariat'. Sblm ni mak sy ada pesan, "jgn tlalu rapat dgn coach". Tp lps tu, bila mak sy ikut ke Padang dan lihat bgmana kami berinteraksi, smpi sekarang dia tak komen apa2, malahan dia selalu tya apa perkembangan diorg.

Kesimpulannya di sini, kita harus profesional. Alhamdulillah, niat aku betul dan Allah bersama2 aku. Aku selalu berpesan kpd diri sendiri, "Apa pun yg dibuat harus ada batasnya". Jgn smpi berbuat dosa.