Saturday, December 18, 2010

Go Beyond Borders - Part 1

Sesuai dgn tajuk, hr ni kami ber'hijrah' dari Mekah ke Madinah, dlm pakaian ihram, pada jam 3 ptg. Sistem penyaman udara tidak begitu nyaman, perjalanan yg lama dan penyerap hentakan bas yang tidak begitu baik memeningkan kepala penulis. Dan seperti biasalah, penulis terpaksa menelan panadol dan meneguk air zam2 bagi meredakan ketidakselesaan itu.

Sampai di Mekah lbh kurang pd pkl 11.00 mlm. Pertama kali melihat menara jam ala2 Big Ben, hati begitu teruja. Wah... kren2 gergasi kelihatan di suatu sudut Masjidil Haram. Sgt byk perubahan berlaku selepas 5 tahun penulis berkunjung ke kota suci ini.

"Big Ben"- Mercu tanda terbaru Mekah

Check-in di Hotel Hajeej, yg terletak di jalan Ibrahim Al-Khalil. Ditempatkan di bilik 1002, yg menempatkan 3 org (penulis, kakak penulis- Kak Iza dan Kak Ayu). Dan subuh itu penulis solat sahaja di bilik memandangkan terlambat bangun kerana masih di bawah pengaruh paracetomol dan penulis masih tidak tahu jalan ke Haram.

Hr ini, 31 Okt, penulis bersama beberapa jemaah yg lain dibawa oleh seorg Mutawwif melakukan umrah. Semasa Tawaf, penulis dihimpit oleh jemaah yg jauh lebih besar dan tinggi sehinggakan penulis terasa 'sesak' nafas. Dan di kala ini penulis terpisah dari kumpulan. Cemas seketika, nasib baiklah penulis ada pengalaman melakukan umrah 5 thn yg lalu. Alhamdulillah, selesai juga tawaf itu. Dan selepas selesai menunaikan solat sunat Tawaf, berdoa dlm tangisan (kali ni bukan lakonan, dibuat2 dan yg seangkatan dgnnya, ttp penulis mmg terkenang segala macam DOSA yang pernah dibuat ... begitu byk, dan begitu berharap agar diampunkan). Dan ketika penulis berdoa dlm tangisan itu, ada jemaah llki Indonesia menegur, "Ibu dtg sendiri ya?". "Tadi dtg dengan rombongan, tapi terpisah semasa tawaf". "Oh, kalau begitu, marilah ikut bersaei". Lantas, penulis mengikut mereka bertiga tanpa syak wasangka. Dlm hati lega... di saat sendiri2, ada org menawarkan pertolongan. Alhamdulillah....

Dipendekkan cerita, kami pun bersaei lah dan penulis amat kasihan dgn Bapak Indon td- bersaei dlm keadaan tempang2 disebabkan tapak kakinya 'pecah'. Dan alhamdulillah, selesai saei, penulis terjumpa balik rombongan Malaysia yg terpisah semasa tawaf tadi.

Oleh kerana dah 'hilang' pahala 100,000 berjemaah di Masjidil Haram subuh td, penulis bercadang utk berada di masjid sehinggalah zuhur, cover balik dgn amalan2 sunat spt mengaji, solat sunat, bzikir dan qada' solat yg dulu2 ditinggalkan.

Selesai Zuhur, penulis balik ke hotel sendiri. Haaaa....SESAT!. Tak jumpa hotel, hya disebabkan tsalah masuk simpang. Td pagi, byk merpati kat simpang jln, tapi slps zuhur, takde merpati, dah terbang sbb tempat laluan jemaah. Dan sebaik melepasi simpang tu, penulis tsedar, "mcm jauh. Padahal td pagi, dekat je". Jarak dr htl ke Masjidil Haram cumalah 450 m. Dan slps 800 m berjalan, dan terlihat hotel yang menggantungkan Jalur Gemilang, penulis terus masuk dan mdapatkan bantuan di situ. Dan mgkin ujian sekali lagi agaknya, ketika itu, mereka2 yg tahu berbahasa Melayu dan Arab, yg tahu peta, tgh berhenti rehat. Dan sepanjang masa menunggu itu, penulis dilayan sbg tetamu oleh petugas2 ppn Tabung Haji. Wah, dpt mkn Nasi Ayam free. Sedap sehingga menjilat jari lagi tu. Layanan first class.

Haa..kat sinilah simpangnya..
*Penulis meminta maaf sekiranya gmbr agak terkangkang

Akhirnya, dtg seorang Ustazah, dah lupa namanya. Dialah yg tya itu dan ini kat mana Htl Hajeej. Nasib baik jg penulis mbawa kad peta htl tu. Alhamdulillah, jumpa jg akhirnya. Ujian pertama utk hari pertama berada di Mekah...

Rasanya itu je la utk Part 1. Nntkan kemunculan Part 2 pulak....Bagaimana bertemu dgn Syeikh Jamil dan mamat Bangla yg sudi meminjamkan laptopnya smpi bw balik hotel, for free. Hehe

5 comments:

nuranne said...

Sayu pula hati baca. Seronoknya dapat solat tu, mesti khusyuk. Kalaulah diberi kesempatan ke sana, macam mana la saya yang lagi kecil saiz dari Kak Su dalam lautan manusia tu. Entah terdaya atau tidak.

norzah said...

Satu nukilan yang amat menarik, Hjh Sue, yg ada kalanya mendebarkan, Memang amat senang terpisah dari kumpulan waktu tawaf, tapi biasanya dapat bertemu semula di Makam Ibrahum. Nasib baik boleh cari htl semulam kalay tidak nyaya dibawa pergi oleh Pak Arab, apalagi kalau naik treksi seorangan, Sedih dgr gadis Melayu 19 tahun mati kerana dioijak sewaktu sujud di raudah oleh seiranbg kulit hitam, Mereka memang main lanyak saja bila mahu lalu. Ku tunggu Part 2.

Si Yoyop Bah... said...

Hehe...ada jg dengar ppn Indon dilarikan oleh sms naik teksi. Tp driver di sana mana ada Arab...Arab terlalu kaya untuk menjadi driver. Mungkin Mamat Bangla yg jd driver.

sun ah said...

itu berkat 'bukan lakonan, dibuat2 dan yg seangkatan dgnnya' tu yang dipendekkan ujian tu....hehehe..btw, itu gambar kan...untuk menunjukkan simpang tu, tidak perlula juga demonstrasi visual..(kaki kanan, simpang kanan; kaki kiri, simpang kiri = kangkang)

Si Yoyop Bah... said...

Hahaha...tingginya imaginasi visualmu. Ndak pulak aku tfikir ms upload gmbr tu.