Showing posts with label Go Wild with the Wild. Show all posts
Showing posts with label Go Wild with the Wild. Show all posts

Friday, May 6, 2011

Kuda Hitam adudu...Kuda Hitam....

Wah...slps sebulan baru mengemas kini blog?. Hmmm...memandangkan kesibukan, tekanan dari pelbagai sudut dan kepenatan yang melampau, maka aktiviti menulis terpaksa dihentikan buat seketika.


Kelihatan begitu putih, suci lagi bersih...Seperti penunggangnya.

Kali ni aku nak cerita tentang pengalaman pertama menunggang kuda. Bertempat di Tuaran Beach Resort, kuda yg ditunggang bernama Olympia, berusia 24 tahun. Dan harga untuk menunggangnya ialah RM88/jam. Agak 'malas' tapi 'terpaksa' digunakan kerana 'kehabisan stok' kuda. Aku berasa agak takut...memandangkan pernah terdengar orang terjatuh daripada kuda, ditendang oleh kuda sehingga pengsan dan dilarikan oleh kuda. Hahahaha...Macam2 bermain di fikiran. Selepas diajar cara membelokkan kuda ke kiri dan ke kanan, menggerakkan kuda ke hadapan dan menghentikan kuda, kami seramai 10 orang, iaitu 8 orang paragliders dan 2 orang instructor kuda bergerak ke pantai Tuaran.

Memandangkan Olympia begitu malas, 'dia' terpaksa di'pimpin' menggunakan tali, barulah dia berjalan. Itu pun lenggang2 kangkung. Ke'malas'an itu menyebabkan aku sering berada di tempat tercorot antara pasukan ParaRiders itu. Huhu

Kuda tunda pun ada jugak?.

Ada juga kebaikan bila Olympia sekadar jalan lenggang2 kangkung sbb bila dia dah mula berlari2 anak, adudududuh....sakitnya bontot mungil ku akibat terhempas. Hahaha. Yg lain pun mengadu masalah yang sama, dan amat menggelikan hati bila terdengar mereka berkata yg 'telur hampir pecah'. Ok, instructor mengarahkan ketika kuda berlari agar berdiri 1 saat, duduk 1 saat, berdiri 1 saat, duduk 1 saat untuk mengurangkan rasa sakit itu. Mulanya berdiri atas kuda pun takut sbb tinggi. Haha. Dan setengah jam pertama itu adalah masa 'derita' disebabkan belum dapat menguasai ritma...

The SOL ParaRiders...

Perkara menakutkan akhirnya berlaku di depan mata. Sedang kami berkejar-kejaran di tepian pantai, seorang kawan terjatuh daripada kuda. Nasib baik terjatuh di atas pasir. Kudanya agak 'moody' dari mula lagi. Dapat dilihat dari mulutnya yg berbuih2 dan 'peel'nya yg macam tak betul je berbanding kuda2 lain. Mgkin terjatuh disebabkan hilang keseimbangan dek kaki tak kekal dlm 'paddle'. Tapi kawan tu mmg fobia nak naik lps tu sbb slps dipujuk2 naik kuda yang lain pun, dia lebih rela berjalan kaki balik semula ke resort yang jaraknya lbh kurang 3 km. Sebenarnya kami semua agak takut melihat kuda itu berlari sekuat2 hati dan cuba utk menendang kuda2 lain menggunakan kedua-dua kaki belakangnya.

Dipendekkan cerita, akhirnya si kawan balik semula ke resort menaiki kereta kuda dan aku mula menguasai ritma menunggang kuda, 1 saat berdiri, 1 saat duduk, 1 saat berdiri, 1 saat duduk. Peluh terasa mengalir kat belakang dan pinggang terasa 1 inci lbh ramping. Kesan jangka pendek akibat menunggang kuda yang dirasai oleh penulis ialah, sakit celah kangkang, sakit kaki dan sakit pinggang. Dan sekiranya aku ditanya , "adakah anda ingin naik kuda lagi?". Jawapannya ialah, "mungkin tidak kot". Haha.

Sebagai penutup, saksikanlah video kami berkuda.

Monday, February 28, 2011

I could fool my brain but I couldn't fool my body...

Gunung Lucia, 1189 m. Wp tidak se gah nama Gng. Kinabalu, tapi cukup menyemputkan dan membuatkan kaki mlangkah selambat siput tatkala mendaki. Apatah lagi sekiranya tiada persediaan, sebaliknya kerja di persekitaran air-cond, start enjin kereta je dari point A ke B, tidur di tengah hari... kembang kempis la lubang hidung jawabnya...

Hmmm.... aku setuju ikut ni pun atas 3 perkara.
1) Tak pernah tau kewujudan Gng Lucia sebelum ni. Nama pun tak pernah dengar wp terletak dalam kawasan Twu. Bikin malu je kalau tak tau dan tak pernah daki. Hehe
2) Nak uji tahap kecergasan. Maklumlah, umur semakin bertambah dan yang paling penting, aku mau mengekalkan gaya hidup aktif. Kardio kena jaga... Bentuk badan pun kena jaga dari sekarang.
3) Mahu mengisi masa berkualiti dgn kwn2 sekerja. Kebetulan hujung minggu lepas free... Sejujurnya, aku jarang bergaul dengan guru2 dari jabatan lain...Dan disinilah, waktu dan masa terbaik untuk mengenali mereka. Biasanya, kalau berselisih, senyum dan angkat kening je....

Perjalanan dari kaki Gng bermula pukul 9.45 pg dan aku smpi di hostel yang terletak sejauh 10.55 km 6 jam kemudian....

Berikut adalah gmbr2 sepanjang perjalanan...

Dlm hutan pun tandas mozek ooooo...

Kelihatan baju yang basah dek peluh sedang dikeringkan...

Memandangkan aku sdg 'berdarah tanpa luka', mmg aku berbau darah la. Maka, tidak sahlah sekiranya kaki ku tidak dijamahi oleh si sang pacat...

Hehe..tgk jejak jlnnya tu...Habis darahku, dia pun blah...

27 Feb (Ahad)- Sesudah bersarapan smbil huha huha, kami meneruskan perjalanan sekitar 7.30 pg. Dari hostel ke puncak cuma 2.7 km, dan perjalanan jauh lbh mudah. Mgkin kerana tidak perlu menggalas sebarang beban, melainkan kamera dan air minum.


Yeahhh...kat puncakkkkk.....

Jadi, itulah cerita 2h1m yg tak seberapa. Kesimpulannya, ketiga2 sebab kenapa dan mengapa aku mendaki Gng ini telah pun tercapai wp ada kalanya mindaku berkata2, "I could fool my brain but I couldn't fool my body". Sehingga kini, betis ku masih lagi sakit dan aku berjalan mengengkang bak orang baru habis bersalin anak kembar. Hahahaha...

Sunday, September 13, 2009

Planet of the Apes!


Sesi mencari kutu

Penaklukan monyet kembali lagi kebelakangan ini. Kedatangan yang tidak dialu-alukan itu sekadar merosakkan buah2n- rambutan, mangga, nenas dll. Kegilaan monyet2 ini terhenti beberapa tahun lepas akibat salah seekor ahli mereka ditembak menggunakan senapang patah, tepat mengenai kepala. Terbit rasa kasihan di kala melihat monyet yg ditembak itu menghadapi sakaratul maut. Berombak dadanya cuba bernafas. Terkumat-kamit mulutnya cuba mengucap. Tp bila mengenangkan perbuatan mereka yg melampau, hati kecil berkata, "padan muka. Rasain lu!".

Akulah makhluk Tuhan, yg tercipta, yang paling seksi.