Diam-diam atlit rupanya. Hehe. Surprise!!!. Selepas 3 kali menolak tawaran ini, akhirnya aku terjerumus juga ke kancah SEA GAMES (11- 22 Nov 2011, Indonesia). Asalnya ditolak kerana memikirkan tanggungjawab terhadap anak bangsa yang bakal menduduki SPM pada masa yang sama di samping perancangan 'merayau' sedia ada yang tinggal menunggu masa saja untuk dilaksanakan. Akibat daripada menerima tawaran 'once in a bluemoon' ini, aku menjadi superbusy. Jadual 'hidup' aku berubah sedikit dan masa 'berfoya-foya' menjadi lebih padat. Bermula sekarang, aku 'berkhidmat' untuk agama, bangsa dan negara sehingga sabtu. 23 -30 Okt aku akan pergi ke Beijing untuk Lawatan penanda aras sekolah vokasional di sana bersama beberapa orang pegawai pendidikan Bahagian Teknik & Vokasional, 1-7 Nov akan menjalani pelbagai jenis latihan intensif, persediaan, perkampungan sukan dan sebagainya, 8-22 Nov bertolak ke Jakarta, menjalani sesi pemilihan peserta akhir dan pertandingan, 24 - 28 Nov akan ke Bangkok dan skydiving di Pattaya, 29 Nov - 4 Dis akan mengunjungi kenalan blog di JogJakarta dan akhir sekali, 4 - 11 Disember akan berada di Kota Kinabalu sebelum kembali ke pangkuan bantal peluk di Tawau. WOW!. I'm NOT complaining!. This is the way of life that I want. Mungkin penat tp aku ingin menikmatinya sementara boleh. Akhir kata, wish the best for me. Gracias....
Thursday, September 22, 2011
Wednesday, July 27, 2011
I was PUSHED to the limits...
Julai 2011, bulan yg sungguh ... byk dugaan dan cubaannya. Nasib baik aku 'kuat iman', kalau tak, ada yang 'terjun jambatan'.
1) 2 minggu pertama, terpaksa menjadi pengemis 'laptop' berikutan monitor laptop 'black-out'. Dihantar ke tempat ia dibeli dan kononnya dihantar ke HP service centre, KL kerana takde 'part' tu kat sini. Ok, dijanjikan dlm masa sebulan. Sedangkan seminggu pun aku payah berenggang dgn laptop aku, ni kan pula sebulan?. Selang-seli aku meminjam laptop org...terpaksa buat muka seposen. Nasib baik kakak aku beli laptop baru dan kawan sekerja yg duduk sblh meja, Cik Ana Sarda sudi meminjamkan laptop. Kalau Cik Ana guna masa aku nak guna, terpaksalah aku buat kerja kat makmal komputer. 2 hari sblm tempoh sebulan, seperti yang dijanjikan, aku call Digital Wise Sdn. Bhd. Aku kata, "Saya Suhaila, saya nak tya psl laptop saya, dah siap diservis atau pun belum?". Penyambut telefon tu kata, "saya tak tahu la. Siapa yg in-charge tu ya?". Aku, "Mohamad". Penyambut telefon, "Mohamad dah resign la". Aku, "mesti ada technician lain ganti tempat dia kan?. Hampir sebulan langsung korang tak bagitahu apa-apa ya". Penyambut telefon, "kami busylah sbb ada PC Fair kan?". Aku, "itu masalah kamu bukan masalah saya. Kalau kamu dah janji selama sebulan, kamu siapkanlah dalam masa sebulan". Penyambut telefon, "errkkk...erkk....". 2 hari kemudian, aku datang terus ke premis itu...yeay, aku terlihat kelibat laptop ku yg berwarma putih. Aku tya technician yang ganti tempat Mohamad, "sdh lama sampai?". Technician, "sdh seminggu". Aku, "Seminggu?. Langsung kamu tak call saya bagi tahu?". Technician, "errr...ndak da dorg telefon?". Aku, "ndak ada". Dalam hati, "Teruk betul service after sales dorang ni!" Aku, "cuba test dulu, betul ke sdh ok?". Bila dah dihidupkan, wall paper pemandangan dari udara sdh tak ada...Ikon "Ares" aku dah tak ada dan aku sdh terasa lain macam...Ok, cuba buka Document, langsung takde apa...dan akhirnya, buka Drive D, kosong. NO NOTHING!. Masa tu la aku macam gajah naik minyak!. Nak marah pun, bukan technician tu yang salah sbb bukan dia yang ganti dan dia bukan Mohamad. Aku cuma kata, HABIS KERJA SAYA!. Technician tu kata balik, "Sorry ya kak". Aku perasan beberapa pelanggan menoleh ke arah kami. Aku terus ambik laptop aku, masuk ke kereta dan UWAAAAAAAAAAA!!!!!!!. Dan sekarang aku sedang nak failkan aduan aku kat Tribunal Pengguna.
2) Tertekan dengan 'kawan sekerja'. Mmg gred kami sama. Tp, dalam organisasi, aku ketua dia. Aku minta tolong buat kerja yang sebahagiannya adalah kerjanya dan sebahagian lagi kerja aku. Tp, dengan sinisnya dia menjawab, "kenapa pulak aku nak kena buat?. Kalau gitu, baik aku jadi Ketua je...main suruh2 je". Aku, bukan seorang yang PEMALAS dan bukan jenis MENYURUH orang. Kalau aku dapat buat, aku BUAT!. Aku tak jawab balik sbb kalau kami bermasam muka, aku akan lagi tertekan kerana tiap2 hari akan tengok muka dia juga. Dan kalau aku tgh marah, aku tak boleh cakap sbb kalau bercakap juga, aku akan meninggikan suara dan itu adalah tidak baik. Huhu...dapat juga aku berfikir rasional masa tgh marah. Ok, aku duduk kejap, aku refleksi diri aku balik. Dan keputusannya, aku akan buat bahagian aku dan aku akan buat semampu aku dan sebahagiannya ... lu pikirlah sendiri. Cik Ana kat sblh dengar perbualan kami dan ... dia memihak kepada aku. Bukan sbb aku duduk di sebelahnya tetapi kenyataannya, aku di pihak yang benar...Dan kebenaran itu telah terserlah jua akhirnya... Alhamdulillah....
3) 22 Julai, aku pening kepala yang teramat sangat. Biji mata rasanya nak tercabut, urat kepala berdenyut2 dan rasa nak meletup. Aku tak ambik cuti, sebab hari tu aku kena in-charge 1 program dan tidak ada pengganti. Semasa aku driving, ada masanya aku rasa nak terlelap....Balik rumah, aku terus mandi dan rehat je dalam bilik...
Hidup ibarat roda. Kadang2 bila bergolek di bahagian bawah dan terkena segala ludah berkahak atau pun tahi kat jalan, tiba masanya utk ke bahagian atas. Kalau laju putarannya, maka terpelantinglah ludah berkahak atau pun tahi yang tergolek itu...
20 Julai, di hari Rabu yang indah, coach paragliding telefon, mengkhabaarkan berita gembira, iaitu menawarkan menyertai Pasukan PG Wanita ke Sea Games yang bakal berlangsung di Jakarta November nnt. Hmmm...bukan kah dah ada team?. Sbbnya salah seorang peserta itu ingin digugurkan atas masalah tiada komitmen. Berita ini mmg membuatkan aku terlompat2 gembira, akan tetapi, selepas disenaraikan segala pro dan kontranya, aku terpaksa menolak atas 4 sebab iaitu...i) masa yang genting- masa ni juga lah budak2 SPM. Sekarang ni pun dah mula terasa bahangnya. ii) aku masih fobia dan trauma. Aku dah tgk Pasukan Wanita Indonesia masa World Cup hari tu, diorang pya persiapan dah 9 bulan, kat Eropah lagi tu?. Aku?. Baru nak latihan intensif?. Nak memalukan diri ke apa?. iii) Aku dah ada plan akhir tahun bermula bulan Oktober ( lawatan kerja ke Beijing), bulan November (pergi Pattaya buat Skydiving) dan Disember ( jalan2 jumpa kawan di Jogjakarta). iv) Susah nak dapat cuti. Masa pergi Maninjau hari tu pun aku terpaksa ambil MC 1 hari sbb cuti rehat khas aku tak diluluskan. Ni kan pulak nak cuti berbulan2. Hmmm...Sbb aku tak sakit tapi 'terpaksa' cuti, doktor pun tak tahu nak tulis apa kat surat sakit tu. Adakah patut ditulisnya, ANXIETY?????. Nasib tulisan cakar ayam....
Sesungguhnya, bulan ini penuh dengan cubaan dan dugaan. Masalah2 kecil jangan cakaplah. Lepas satu diselesaikan, satu datang. Aku macam dah malas nak fikir... tp aku takde nak komen bila masa2 aku bengang ada kajian kat Buletin Utama TV3 menyebut, "wanita Malaysia menduduki tangga ke-16 mengalami tekanan manakala nombor 1 jatuh kepada wanita India".
1) 2 minggu pertama, terpaksa menjadi pengemis 'laptop' berikutan monitor laptop 'black-out'. Dihantar ke tempat ia dibeli dan kononnya dihantar ke HP service centre, KL kerana takde 'part' tu kat sini. Ok, dijanjikan dlm masa sebulan. Sedangkan seminggu pun aku payah berenggang dgn laptop aku, ni kan pula sebulan?. Selang-seli aku meminjam laptop org...terpaksa buat muka seposen. Nasib baik kakak aku beli laptop baru dan kawan sekerja yg duduk sblh meja, Cik Ana Sarda sudi meminjamkan laptop. Kalau Cik Ana guna masa aku nak guna, terpaksalah aku buat kerja kat makmal komputer. 2 hari sblm tempoh sebulan, seperti yang dijanjikan, aku call Digital Wise Sdn. Bhd. Aku kata, "Saya Suhaila, saya nak tya psl laptop saya, dah siap diservis atau pun belum?". Penyambut telefon tu kata, "saya tak tahu la. Siapa yg in-charge tu ya?". Aku, "Mohamad". Penyambut telefon, "Mohamad dah resign la". Aku, "mesti ada technician lain ganti tempat dia kan?. Hampir sebulan langsung korang tak bagitahu apa-apa ya". Penyambut telefon, "kami busylah sbb ada PC Fair kan?". Aku, "itu masalah kamu bukan masalah saya. Kalau kamu dah janji selama sebulan, kamu siapkanlah dalam masa sebulan". Penyambut telefon, "errkkk...erkk....". 2 hari kemudian, aku datang terus ke premis itu...yeay, aku terlihat kelibat laptop ku yg berwarma putih. Aku tya technician yang ganti tempat Mohamad, "sdh lama sampai?". Technician, "sdh seminggu". Aku, "Seminggu?. Langsung kamu tak call saya bagi tahu?". Technician, "errr...ndak da dorg telefon?". Aku, "ndak ada". Dalam hati, "Teruk betul service after sales dorang ni!" Aku, "cuba test dulu, betul ke sdh ok?". Bila dah dihidupkan, wall paper pemandangan dari udara sdh tak ada...Ikon "Ares" aku dah tak ada dan aku sdh terasa lain macam...Ok, cuba buka Document, langsung takde apa...dan akhirnya, buka Drive D, kosong. NO NOTHING!. Masa tu la aku macam gajah naik minyak!. Nak marah pun, bukan technician tu yang salah sbb bukan dia yang ganti dan dia bukan Mohamad. Aku cuma kata, HABIS KERJA SAYA!. Technician tu kata balik, "Sorry ya kak". Aku perasan beberapa pelanggan menoleh ke arah kami. Aku terus ambik laptop aku, masuk ke kereta dan UWAAAAAAAAAAA!!!!!!!. Dan sekarang aku sedang nak failkan aduan aku kat Tribunal Pengguna.
2) Tertekan dengan 'kawan sekerja'. Mmg gred kami sama. Tp, dalam organisasi, aku ketua dia. Aku minta tolong buat kerja yang sebahagiannya adalah kerjanya dan sebahagian lagi kerja aku. Tp, dengan sinisnya dia menjawab, "kenapa pulak aku nak kena buat?. Kalau gitu, baik aku jadi Ketua je...main suruh2 je". Aku, bukan seorang yang PEMALAS dan bukan jenis MENYURUH orang. Kalau aku dapat buat, aku BUAT!. Aku tak jawab balik sbb kalau kami bermasam muka, aku akan lagi tertekan kerana tiap2 hari akan tengok muka dia juga. Dan kalau aku tgh marah, aku tak boleh cakap sbb kalau bercakap juga, aku akan meninggikan suara dan itu adalah tidak baik. Huhu...dapat juga aku berfikir rasional masa tgh marah. Ok, aku duduk kejap, aku refleksi diri aku balik. Dan keputusannya, aku akan buat bahagian aku dan aku akan buat semampu aku dan sebahagiannya ... lu pikirlah sendiri. Cik Ana kat sblh dengar perbualan kami dan ... dia memihak kepada aku. Bukan sbb aku duduk di sebelahnya tetapi kenyataannya, aku di pihak yang benar...Dan kebenaran itu telah terserlah jua akhirnya... Alhamdulillah....
3) 22 Julai, aku pening kepala yang teramat sangat. Biji mata rasanya nak tercabut, urat kepala berdenyut2 dan rasa nak meletup. Aku tak ambik cuti, sebab hari tu aku kena in-charge 1 program dan tidak ada pengganti. Semasa aku driving, ada masanya aku rasa nak terlelap....Balik rumah, aku terus mandi dan rehat je dalam bilik...
Hidup ibarat roda. Kadang2 bila bergolek di bahagian bawah dan terkena segala ludah berkahak atau pun tahi kat jalan, tiba masanya utk ke bahagian atas. Kalau laju putarannya, maka terpelantinglah ludah berkahak atau pun tahi yang tergolek itu...
20 Julai, di hari Rabu yang indah, coach paragliding telefon, mengkhabaarkan berita gembira, iaitu menawarkan menyertai Pasukan PG Wanita ke Sea Games yang bakal berlangsung di Jakarta November nnt. Hmmm...bukan kah dah ada team?. Sbbnya salah seorang peserta itu ingin digugurkan atas masalah tiada komitmen. Berita ini mmg membuatkan aku terlompat2 gembira, akan tetapi, selepas disenaraikan segala pro dan kontranya, aku terpaksa menolak atas 4 sebab iaitu...i) masa yang genting- masa ni juga lah budak2 SPM. Sekarang ni pun dah mula terasa bahangnya. ii) aku masih fobia dan trauma. Aku dah tgk Pasukan Wanita Indonesia masa World Cup hari tu, diorang pya persiapan dah 9 bulan, kat Eropah lagi tu?. Aku?. Baru nak latihan intensif?. Nak memalukan diri ke apa?. iii) Aku dah ada plan akhir tahun bermula bulan Oktober ( lawatan kerja ke Beijing), bulan November (pergi Pattaya buat Skydiving) dan Disember ( jalan2 jumpa kawan di Jogjakarta). iv) Susah nak dapat cuti. Masa pergi Maninjau hari tu pun aku terpaksa ambil MC 1 hari sbb cuti rehat khas aku tak diluluskan. Ni kan pulak nak cuti berbulan2. Hmmm...Sbb aku tak sakit tapi 'terpaksa' cuti, doktor pun tak tahu nak tulis apa kat surat sakit tu. Adakah patut ditulisnya, ANXIETY?????. Nasib tulisan cakar ayam....
Sesungguhnya, bulan ini penuh dengan cubaan dan dugaan. Masalah2 kecil jangan cakaplah. Lepas satu diselesaikan, satu datang. Aku macam dah malas nak fikir... tp aku takde nak komen bila masa2 aku bengang ada kajian kat Buletin Utama TV3 menyebut, "wanita Malaysia menduduki tangga ke-16 mengalami tekanan manakala nombor 1 jatuh kepada wanita India".
Saturday, June 18, 2011
ParaGliding Accuracy World Cup (PGAWC) Sabah 2011
Selepas meluangkan 3 hari bersama keluarga (sekembalinya dr Padang, Indonesia selama seminggu), aku 'outstation' lagi ke Ranau untuk bertugas sebagai secretariat PGAWC yang julung-julung kalinya diadakan di Sabah dan merupakan acara terbesar dalam dunia PG di Malaysia. Orang yang bertanggungjawab di sebalik penganjuran ini ialah Lt. Kol. (B) Basir B. Rahman. Selama 3 tahun penglibatan aku dlm dunia PG ini, paling2 pertandingan Spot Landing antara kelab2 PG di Msia je yg ku dengar (itu pun tak penah masuk bertanding...hehe). Aku terus menawarkan diri untuk membantu apa2 yg patut sebaik mendengar pengesahan event ini sebulan yang lepas (kebetulan juga masa event ni masa cuti sekolah. Yo yo o la aku offer diri).
Jalan2 cari boot dr htl ke Jesselton. Tiang2 ni menarik perhatian ku.
8hb Jun: Hr ni merayau sorang2 kat Bandaraya KK utk membeli sepasang boot PG dan topi. Boot lama dah sedekah kat sorg pilot PG ppn masa kat Padang. Almaklumlah, takut excess luggage sbb byk beli kain sulam Bukit Tinggi. Hr ni juga berhimpit dlm Hilux macam sardin selama lebih kurang 2 jam dgn Msian PGliders yg baru sampai dari semenanjung untuk ke Ranau. Hr ni, kerja2 penambahbaikan Take-Off (TO) dan Landing Zone (LDZ) sedang berlangsung. 'Sasaran' ditimbus dengan pasir, TO dilebarkan, semak2 ditebas, tandas dibina dll.
9hb Jun: Yeah...Kerja sedang menanti. Pendaftaran peserta, check-in hotel, bagi T-shirt/tag/brosure/voucher makan, claim yuran peserta yang belum jelas, sahkan lesen PG/ insurans, undi turutan terbang dll semuanya perlu disetelkan hari ini. Jumlah peserta ialah seramai 57 orang peserta ( 8 dr Taiwan, 4 Slovenia, 2 Hungary, 1 Japan, 8 Indonesia, 12 China, 4 Serbia, 1 Qatar, 3 Montenegro dan 11 Malaysia. Paling sukar berurusan dengan peserta dari China. Ada satu peringkat, aku memanggil seorang pilot Malaysia menjadi penterjemah untuk mempastikan mesej aku sampai kat dorg dan sebaliknya. Hehe. Aku sungguh lega bila jwpn dorg, "tui...tui"(btl...btl). Begitu penat!. Sehingga tak larat nak mandi. Cuma cuci muka dan terus ZZZzzzzzzzz................
10hb Jun: Seawal 8.00 pagi, taklimat pertandingan di Landing Zone untuk kesemua pilots dan taklimat untuk semua officials. Masih lagi menyambung tugas2 semalam untuk peserta dr Hungary dan Montenegro kerana mereka baru sampai lewat malam semalam. Hari ini, 2 penerbangan sahaja dilakukan. Sekali utk Round 1 official attempt (percubaan sahaja) dan Round 1 (Mata dicatat dan ditandatangan oleh setiap peserta). Cuaca begitu panas sehingga memeningkan kepala dan aku mengambil kesempatan 1 jam 30 min rehat (menghormati solat jumaat) utk balik ke hotel dan mandi. Kalau geng Mat Saleh itu, dengarnya mandi berbogel kat sungai sebelah LDZ. Haha. Masa org terbang kat atas, dorg siap sound, "No picture". PANAS!!!!!!
11hb Jun: Cuaca agak mendung, awan rendah tapi keadaan angin ok. Hari ini, cuaca berubah2. 2 kali acara terhenti kerana hujan dan angin 'tail-wind'. Walaupun begitu, 4 round penerbangan dapat dilangsungkan hari ini. Walaupun kepenatan, semua gembira kerana tiada insiden yang tidak diingini berlaku dan tiada rungutan/bantahan daripada peserta diterima. Sehingga ini sahaja la aku berkhidmat utk PGAWC ini. Acara penutupan pada 12hb Jun bermula 7.30 mlm namun aku harus 'menarik diri' kerana pukul 7.45 pg esok, berangkat balik ke Tawau.
Dan berikut adalah keputusan PGAWC Sabah, 2011. Tahniah utk semua pemenang dan yang terlibat dalam menjayakan acara ini.
7hb Jun: Sesampainya di Lapangan Terbang Kota Kinabalu pada 7.15 mlm dan terus menunggu ketibaan peserta2 dari Indonesia dan Slovenia. Wah... senang je kenal. Tak perlu tulis di kertas lagi. Sapa yang bawa beg yg lebih saiz, mmg sah bawa glider la tu. Bersembang dengan seorang Mat Saleh, bla..bla..bla...pengalaman dalam PG 24 tahun. Mak aiiiii...lama tu. Terasa diri begitu kerdil (mmg pun kerdil jika berdiri sebelah menyebelah. Kat bawah ketiak dia je). Sembang lagi dengan peserta dr Indonesia, dan mengetahui bahawa Mat Saleh yg dibawa bersembang tadi adalah pemenang ranking pertama World Cup yang berlangsung di Puncak, Indonesia seminggu yang lepas. WOW!. What a feeling when U R surrounded by top paragliders!
Jalan2 cari boot dr htl ke Jesselton. Tiang2 ni menarik perhatian ku. 8hb Jun: Hr ni merayau sorang2 kat Bandaraya KK utk membeli sepasang boot PG dan topi. Boot lama dah sedekah kat sorg pilot PG ppn masa kat Padang. Almaklumlah, takut excess luggage sbb byk beli kain sulam Bukit Tinggi. Hr ni juga berhimpit dlm Hilux macam sardin selama lebih kurang 2 jam dgn Msian PGliders yg baru sampai dari semenanjung untuk ke Ranau. Hr ni, kerja2 penambahbaikan Take-Off (TO) dan Landing Zone (LDZ) sedang berlangsung. 'Sasaran' ditimbus dengan pasir, TO dilebarkan, semak2 ditebas, tandas dibina dll.
9hb Jun: Yeah...Kerja sedang menanti. Pendaftaran peserta, check-in hotel, bagi T-shirt/tag/brosure/voucher makan, claim yuran peserta yang belum jelas, sahkan lesen PG/ insurans, undi turutan terbang dll semuanya perlu disetelkan hari ini. Jumlah peserta ialah seramai 57 orang peserta ( 8 dr Taiwan, 4 Slovenia, 2 Hungary, 1 Japan, 8 Indonesia, 12 China, 4 Serbia, 1 Qatar, 3 Montenegro dan 11 Malaysia. Paling sukar berurusan dengan peserta dari China. Ada satu peringkat, aku memanggil seorang pilot Malaysia menjadi penterjemah untuk mempastikan mesej aku sampai kat dorg dan sebaliknya. Hehe. Aku sungguh lega bila jwpn dorg, "tui...tui"(btl...btl). Begitu penat!. Sehingga tak larat nak mandi. Cuma cuci muka dan terus ZZZzzzzzzzz................
10hb Jun: Seawal 8.00 pagi, taklimat pertandingan di Landing Zone untuk kesemua pilots dan taklimat untuk semua officials. Masih lagi menyambung tugas2 semalam untuk peserta dr Hungary dan Montenegro kerana mereka baru sampai lewat malam semalam. Hari ini, 2 penerbangan sahaja dilakukan. Sekali utk Round 1 official attempt (percubaan sahaja) dan Round 1 (Mata dicatat dan ditandatangan oleh setiap peserta). Cuaca begitu panas sehingga memeningkan kepala dan aku mengambil kesempatan 1 jam 30 min rehat (menghormati solat jumaat) utk balik ke hotel dan mandi. Kalau geng Mat Saleh itu, dengarnya mandi berbogel kat sungai sebelah LDZ. Haha. Masa org terbang kat atas, dorg siap sound, "No picture". PANAS!!!!!!
11hb Jun: Cuaca agak mendung, awan rendah tapi keadaan angin ok. Hari ini, cuaca berubah2. 2 kali acara terhenti kerana hujan dan angin 'tail-wind'. Walaupun begitu, 4 round penerbangan dapat dilangsungkan hari ini. Walaupun kepenatan, semua gembira kerana tiada insiden yang tidak diingini berlaku dan tiada rungutan/bantahan daripada peserta diterima. Sehingga ini sahaja la aku berkhidmat utk PGAWC ini. Acara penutupan pada 12hb Jun bermula 7.30 mlm namun aku harus 'menarik diri' kerana pukul 7.45 pg esok, berangkat balik ke Tawau.
Dan berikut adalah keputusan PGAWC Sabah, 2011. Tahniah utk semua pemenang dan yang terlibat dalam menjayakan acara ini.
Saturday, June 4, 2011
Padang bukan sebarang Padang...
Pada 28 Mei - 1 Jun 2011, Negeri Sembilan Sports and Aviation Club (NSSAC) telah menganjurkan Paragliding Fun Fly kali ke-5 bertempat di Tasik Maninjau, Bukit Tinggi, Sumatera Barat. Rombongan disertai oleh 100 orang yang terdiri daripada 56 pilots (penerbang) dari 8 negara iaitu Scotland, Itali, UK, Iran, Saudi, UAE, Australia dan tentunya teramai dari Malaysia.
27 Mei 2011 (Hari Pertama)
Penulis dan beberapa org lagi datang sehari lebih awal untuk meninjau2 keadaan di Take-Off (TO) Air Manis yang terletak di Padang. Tentulah sebelum menuju ke TO, tempat mendarat kena dipastikan terlebih dahulu. Berhampiran dengan Landing Zone (LDZ), terletaknya replika Batu Malim Kundang. Bagaimanapun, hanya sebahagian sahaja yang tinggal berikutan terhakis oleh pukulan ombak.
Sebelum check-in hotel yang terletak di Bukit Tinggi, kami menjamu selera dengan masakan Padang di Rumah Makan Aie Badarun. Di sini penulis mencuba Jus Durian yang sunnnggguhhhhh "lezat". MANTAP sungguh rasanya. Mcm makan durian. Pergggghhhhh....
28 Mei 2011 (Hari Kedua)
Bergerak pukul 8.00 pagi untuk ke Puncak Lawang dan sampai lebih kurang 45 minit slps itu. SEJUK!. Puncak diselebungi oleh kabus. Maksudnya, tak dapat terbanglah. Kena tunggu sehingga kabus clear...
Puncak Lawang- 1400 m di atas paras laut.
Tengah hari itu, rombongan seramai 79 orang datang ke Puncak Lawang dan untuk itu, welcoming dance telah diadakan. Begitu meriah sekali.
Hari ini, majoriti pilots hanya dapat membuat sekali sahaja fly berikutan angin yang kurang baik. Buat pertama kalinya, penulis terbang di sini dan untuk permulaan, hanya membuat top-to-bottom sahaja. Hehe. Pengalaman baru dapat terbang masuk awan. Begitu sejuk. Rasa nak cepat mendarat je sbb tak tahan kesejukan.29 Mei 2011 (Hari Ketiga)
Takde yg signifikan hari ni. Dapat buat sekali fly sbb hujan lebat di waktu awal petang. Syukurlah balik awal ke hotel sbb slps solat jamak zuhur, aku menghabiskan masa tidur kat surau sbb kepala "pusing".
30 Mei 2011 (Hari Keempat)
Hari ni tukar TO pulak, kat Lawang Park. Angin pun perlahan je hari ni dan semua pun macam rilek2 je. And I didn't feel like flying today.
Malamnya, aku menduduki Ujian Bertulis untuk mendapatkan Paragliding Licence (PL1- Novice Pilot). Khabarnya semua lulus. Menurut examiner, yg ptg bukan markah, tapi PAHAM. Haha. I lap U la Kapt. Nasa.
31 Mei 2011 (Hari Kelima)
Hari ni hari terakhir di Bukit Tinggi dan memandangkan semalam tak terbang, hari ini mesti terbang. Seperti biasa, angin begitu perlahan. Tunggu pya tunggu, hujan turun di tengah hari. Berhenti je hujan, mentari menampakkan sinarnya, tanah kurang basah sikit, ramai dah beratur tunggu giliran. Aku pun tak lepaskan peluang. Kali ni no more top-to bottom but ridge soaring dan terbang dlm hujan. Adalah berbahaya terbang dlm hujan. Dikhuatiri petir. Buat pertama kalinya buat top-landing. Kalau bukan kerana terpaksa landing, mau berjam juga kat atas tu.
Pemandangan bila berada di udara. Cantik kan?
Mlm ni berlangsung acara penutup. Dimulakan dgn makan malam di Restoran Sederhana, penyampaian pelbagai anugerah (Mud Award & Sugar Cane Award (bagi yang landing kat petak sawah yang berlumpur atau ladang tebu), The Worst Landing (pemenang mendarat 2x kat ladang pisang dan sekali kat sawah), The Worst Take-Off, Race To Goal, pakaian beragam dll. Diikuti dgn persembahan kebudayaan seperti tarian piring dan aksi menggunakan kaca pecah.1 Jun 2011 (Hari kelima)
Sunyi. 96 orang balik ke Malaysia hari ni. Jam 10 pg baru bergerak ke Padang dan untuk mengisi masa yang ada, aku mengambil peluang bersama mamaku ke Lubang Japang dan Ngarai Sianok.
Tak banyak aktiviti yang dibuat hari ini memandangkan 'uang' yang tinggal cukup2 sahaja sehingga balik (kena simpan untuk byr kenderaan dr htl ke Bandara aka Lapangan Terbang, airport tax, persediaan lebih muatan dll).
2 Jun 2011 (Hari Keenam)
Berangkat balik ke Malaysia. Nasib baiklah tak lebih muatan. Baki 'uang' ada lagi Rp 260,000. Trip ends with bags of memories and endless smile.
Friday, May 6, 2011
Kuda Hitam adudu...Kuda Hitam....
Wah...slps sebulan baru mengemas kini blog?. Hmmm...memandangkan kesibukan, tekanan dari pelbagai sudut dan kepenatan yang melampau, maka aktiviti menulis terpaksa dihentikan buat seketika.

Kali ni aku nak cerita tentang pengalaman pertama menunggang kuda. Bertempat di Tuaran Beach Resort, kuda yg ditunggang bernama Olympia, berusia 24 tahun. Dan harga untuk menunggangnya ialah RM88/jam. Agak 'malas' tapi 'terpaksa' digunakan kerana 'kehabisan stok' kuda. Aku berasa agak takut...memandangkan pernah terdengar orang terjatuh daripada kuda, ditendang oleh kuda sehingga pengsan dan dilarikan oleh kuda. Hahahaha...Macam2 bermain di fikiran. Selepas diajar cara membelokkan kuda ke kiri dan ke kanan, menggerakkan kuda ke hadapan dan menghentikan kuda, kami seramai 10 orang, iaitu 8 orang paragliders dan 2 orang instructor kuda bergerak ke pantai Tuaran.
Memandangkan Olympia begitu malas, 'dia' terpaksa di'pimpin' menggunakan tali, barulah dia berjalan. Itu pun lenggang2 kangkung. Ke'malas'an itu menyebabkan aku sering berada di tempat tercorot antara pasukan ParaRiders itu. Huhu
Kuda tunda pun ada jugak?. Ada juga kebaikan bila Olympia sekadar jalan lenggang2 kangkung sbb bila dia dah mula berlari2 anak, adudududuh....sakitnya bontot mungil ku akibat terhempas. Hahaha. Yg lain pun mengadu masalah yang sama, dan amat menggelikan hati bila terdengar mereka berkata yg 'telur hampir pecah'. Ok, instructor mengarahkan ketika kuda berlari agar berdiri 1 saat, duduk 1 saat, berdiri 1 saat, duduk 1 saat untuk mengurangkan rasa sakit itu. Mulanya berdiri atas kuda pun takut sbb tinggi. Haha. Dan setengah jam pertama itu adalah masa 'derita' disebabkan belum dapat menguasai ritma...
Perkara menakutkan akhirnya berlaku di depan mata. Sedang kami berkejar-kejaran di tepian pantai, seorang kawan terjatuh daripada kuda. Nasib baik terjatuh di atas pasir. Kudanya agak 'moody' dari mula lagi. Dapat dilihat dari mulutnya yg berbuih2 dan 'peel'nya yg macam tak betul je berbanding kuda2 lain. Mgkin terjatuh disebabkan hilang keseimbangan dek kaki tak kekal dlm 'paddle'. Tapi kawan tu mmg fobia nak naik lps tu sbb slps dipujuk2 naik kuda yang lain pun, dia lebih rela berjalan kaki balik semula ke resort yang jaraknya lbh kurang 3 km. Sebenarnya kami semua agak takut melihat kuda itu berlari sekuat2 hati dan cuba utk menendang kuda2 lain menggunakan kedua-dua kaki belakangnya.
Dipendekkan cerita, akhirnya si kawan balik semula ke resort menaiki kereta kuda dan aku mula menguasai ritma menunggang kuda, 1 saat berdiri, 1 saat duduk, 1 saat berdiri, 1 saat duduk. Peluh terasa mengalir kat belakang dan pinggang terasa 1 inci lbh ramping. Kesan jangka pendek akibat menunggang kuda yang dirasai oleh penulis ialah, sakit celah kangkang, sakit kaki dan sakit pinggang. Dan sekiranya aku ditanya , "adakah anda ingin naik kuda lagi?". Jawapannya ialah, "mungkin tidak kot". Haha.
Sebagai penutup, saksikanlah video kami berkuda.
Wednesday, April 6, 2011
Kejayaan anda, kebanggaan kami.
2 April 2010- Majlis Konvokesyen SM Teknik Tawau (SMTT) kali ke-11 telah diadakan.


Warga sekolah amat berbangga dengan kejayaan yang dicapai oleh pelajar lepasan SPM sesi 2010. Inilah kejayaan yang paling membanggakan sejak sekolah ini dibuka pada tahun 1981 memandangkan peningkatan Gred Purata Sekolah meningkat dari 5.28 pada tahun 2009 kepada 4.40 pada tahun 2010. Pelajar SPM yang mendapat keputusan 5A dan ke atas juga turut meningkat kepada 26 orang pelajar. Daripada jumlah tersebut seramai 14 pelajar mencapai 5A, 10 orang pelajar mencapai keputusan 6A, dan pencapaian pelajar terbaik diraih oleh dua orang pelajar dengan keputusan 7A. Setinggi-tinggi tahniah buat dua orang pelajar terbaik iaitu Moulana’Aidi bin Jamre dan adik Mohammad Naziruddin bin Sidin. Kedua-duanya dari Kursus 5 PKOM (Pengajian Komputer) kerana segala usaha dan kecekalan mereka akhirnya membuahkan kejayaan yang cemerlang. Dengan keputusan ini, sekolah berada pada tempat yang ke tiga peringkat sekolah-sekolah Zon Daerah Tawau dan mendapat tempat ke empat dari tujuh buah sekolah Menengah Teknik di Negeri Sabah ini.
Kepada anak didik yang bakal melanjutkan pelajaran ke peringkat yang lebih tinggi selepas ini, bawalah kecemerlangan sekolah dan amalan murni yang telah diterapkan ke mana sahaja anda pergi. InsyaAllah, berkat doa restu orang tua dan guru-guru semua, anda akan berjaya di kemudian hari.
Kepada anak didik yang bakal melanjutkan pelajaran ke peringkat yang lebih tinggi selepas ini, bawalah kecemerlangan sekolah dan amalan murni yang telah diterapkan ke mana sahaja anda pergi. InsyaAllah, berkat doa restu orang tua dan guru-guru semua, anda akan berjaya di kemudian hari.
Friday, March 25, 2011
NAM- Tour of Duty ( Part 2 )
Yeah... Kita bersua kembali. Nam eng (Terima kasih dlm bhs vietnam) kerana masih sudi membaca catatan perjalanan ku ini.
14 Mac 2011, Hari kedua berada di bumi Ho Chi Minh (HCM) dan aku 'ter'makan babi ketika sarapan. Permulaan yg tidak bagus utk hari ini. Nak dijadikan cerita, mmg di meja itu ada bahagian yang berlabel 'Non-Halal'. Dan hirisan bacon ini diletak bersebelahan dengan hirisan keju, bukannya ditempat 'Non-Halal'. Warna bacon di Malaysia agak kemerahan tetapi bacon yg ku terambil berwarna kuning pucat. Ingatkan keju juga... Maklumlah, bila berada di luar negara, biasanya bukan sekadar sejenis keju terhidang, tetapi berjenis2 keju. Apalagi si penggemar keju ini... ambil keju chesdale sekeping dan keju 'kuning pucat' sekeping. Dipendekkan cerita, keju 'kuning pucat' itu diletakkan di dalam croissont. "Uikkkk... pesal tak rasa masin2 mcm keju?. Tp tak juga rasa spt daging". Bila ada pelayan dtg membawakan teh, terus penulis bertanya, "erm...what's this?". "Pork". "What?". "Pork". "Oh, okay". Ermmm....nasib sekali gigit je, tp tak juga penulis muntahkan balik, sbb tak dpt muntahkan memandangkan masa tu perut sgt kosong. Bila dah cerita dan minta pendapat kawan yg Muslim, soalan mereka yg pertama, "Sedap ka?". Hahaha..."Tak juga. Lemak2 sikit". Dan sesungguhnya aku sungguh rasa 'bersalah' hari ini. (Untuk rekod, rasanya ini kali kedua penulis 'ter'mkn sapi kaki pendek dan haiwan hidung penyek itu. Yg pertama ketika bersarapan spagetti di Bali. Hari kedua bersarapan baru teringat yg Balinese tak makan lembu sbb Hindu, sebaliknya ... o oh ). Cukupla stkt ini...
Pagi ini, rombongan bertambah menjadi 13 org, semuanya 'awek'. Kami dibawa ke My Tho City di Mekong Delta seterusnya ke pulau Thai Son untuk melihat gula2 kelapa dibuat, menikmati teh madu dan berhibur dgn lagu tradisional Vietnam Selatan.
Menyusur sepanjang sungai Mekong menggunakan sampan dan bertopi daun. Wah, sayang seribu kali sayang, "battery exhausted". Nak rakam gmbr sampan2 dgn 'plat number' dan disinilah di antara pit stop The Amazing Race Asia Season 4. Huhu.
Makan tengahari di Restoran Mekong. Sesuai dengan jolokannya, Best In Town-100% Seafood only. Wah, sampai tersandar penulis kekenyangan. Sgt byk dan ohhh...sungguh mama mia. Ada popiah vietnam yg disediakan di depan mata, bebola pulut (sebijik macam bola sepak), mee hoon sup ala vietnam dan macam2 lagilah. Semua mknn dicuba. Dan sekali lagi, sayang seribu kali sayang, "battery exhausted" dan terpaksalah gmbr yg diambil oleh kawan2 dan diupload di FB je yg dipautkan di sini.
Bertolak ke Chu Chi Tunnel dan singgah sebentar ke tempat menghasilan Rice Paper- bahan utama popiah ala vietnam. Perjalanan mengambil masa 2 jam 1/2 dan semua pun kelihatan 'ternganga' dgn mata tertutup di dalam bas. Haha...
Tak sah kunjungan ke Vietnam kalau tidak ke Chu Chi Tunnel ini. Terowong sepanjang kira2 200 km ini bertindak sebagai tempat persembunyian senjata, kanak2 & wanita, 'rawatan', dapur dan pelbagai macam tujuan lagi semasa Perang Vietnam. Lebih mengejutkan penulis ialah, terdapat 3 tingkat terowong dengan fungsi yang berbeza2. Tidak melepaskan peluang, penulis cuba meloloskan badannya melalui pintu masuk terowong dan hasilnya....positif. Ternyata penulis masih lagi selim-melim dan tidak tersangkut pada pintu masuk terowong tersebut. Dah la disaksikan ramai org. Kalau 'sangkut', mana nak letak muka...haha. Kerelaanku mencuba memasuki pintu berdimensi 30 cm x 40 cm ini mdapat tepukan gemuruh dr pelancong2 lain di situ. Huhu. Tekombang kompis idung den ni. Mak aiiihhh....
15 Mac 2011 - Hari keempat dan hari terakhir di sini. Takde program yg remarkable hr ni. Kami cuma dibawa bershopping antaranya ke Minh Phu'o'ng Lacquerware, Hard Rock Cafe, Miss Aodai dan sebagainya. Slps check-out hotel dan mkn tgh hari, jadual free sehingga pukul 4 ptg utk dihantar ke airport. Apalagi, Ben Tanth Market is just walking distance away, penulis dan rakan ingin menghabiskan segala saki baki Dong yg ada. Penulis 'angkat' lagi sutera Vietnam yg sungguh lembut, ringan, sejuk di kulit pada harga RM60 untuk 4 meter dan seunit fridge magnet.
Sekian sahajalah catatan penulis untuk kali ini. Bagi pembaca yg berminat untuk melancong ke negara pengeluar beras nombor 1 dunia ini untuk 4h3m, bolehlah menghubungi En. Kelvin Vo di alamat KelvinVo2007@yahoo.com. Sebutkan sahaja nama yg tidak asing ini, Suhaila Subi, dan dia akan bagi harga yg sungguh berpatutan. Beliau merupakan tour guide kami sepanjang berada di sana dan akan membuka tour operator sendiri pada Jun nnt. Sampai jumpa lagi...Bye...
14 Mac 2011, Hari kedua berada di bumi Ho Chi Minh (HCM) dan aku 'ter'makan babi ketika sarapan. Permulaan yg tidak bagus utk hari ini. Nak dijadikan cerita, mmg di meja itu ada bahagian yang berlabel 'Non-Halal'. Dan hirisan bacon ini diletak bersebelahan dengan hirisan keju, bukannya ditempat 'Non-Halal'. Warna bacon di Malaysia agak kemerahan tetapi bacon yg ku terambil berwarna kuning pucat. Ingatkan keju juga... Maklumlah, bila berada di luar negara, biasanya bukan sekadar sejenis keju terhidang, tetapi berjenis2 keju. Apalagi si penggemar keju ini... ambil keju chesdale sekeping dan keju 'kuning pucat' sekeping. Dipendekkan cerita, keju 'kuning pucat' itu diletakkan di dalam croissont. "Uikkkk... pesal tak rasa masin2 mcm keju?. Tp tak juga rasa spt daging". Bila ada pelayan dtg membawakan teh, terus penulis bertanya, "erm...what's this?". "Pork". "What?". "Pork". "Oh, okay". Ermmm....nasib sekali gigit je, tp tak juga penulis muntahkan balik, sbb tak dpt muntahkan memandangkan masa tu perut sgt kosong. Bila dah cerita dan minta pendapat kawan yg Muslim, soalan mereka yg pertama, "Sedap ka?". Hahaha..."Tak juga. Lemak2 sikit". Dan sesungguhnya aku sungguh rasa 'bersalah' hari ini. (Untuk rekod, rasanya ini kali kedua penulis 'ter'mkn sapi kaki pendek dan haiwan hidung penyek itu. Yg pertama ketika bersarapan spagetti di Bali. Hari kedua bersarapan baru teringat yg Balinese tak makan lembu sbb Hindu, sebaliknya ... o oh ). Cukupla stkt ini...
Pagi ini, rombongan bertambah menjadi 13 org, semuanya 'awek'. Kami dibawa ke My Tho City di Mekong Delta seterusnya ke pulau Thai Son untuk melihat gula2 kelapa dibuat, menikmati teh madu dan berhibur dgn lagu tradisional Vietnam Selatan.
Menyusur sepanjang sungai Mekong menggunakan sampan dan bertopi daun. Wah, sayang seribu kali sayang, "battery exhausted". Nak rakam gmbr sampan2 dgn 'plat number' dan disinilah di antara pit stop The Amazing Race Asia Season 4. Huhu.
Makan tengahari di Restoran Mekong. Sesuai dengan jolokannya, Best In Town-100% Seafood only. Wah, sampai tersandar penulis kekenyangan. Sgt byk dan ohhh...sungguh mama mia. Ada popiah vietnam yg disediakan di depan mata, bebola pulut (sebijik macam bola sepak), mee hoon sup ala vietnam dan macam2 lagilah. Semua mknn dicuba. Dan sekali lagi, sayang seribu kali sayang, "battery exhausted" dan terpaksalah gmbr yg diambil oleh kawan2 dan diupload di FB je yg dipautkan di sini.
Bertolak ke Chu Chi Tunnel dan singgah sebentar ke tempat menghasilan Rice Paper- bahan utama popiah ala vietnam. Perjalanan mengambil masa 2 jam 1/2 dan semua pun kelihatan 'ternganga' dgn mata tertutup di dalam bas. Haha...
Tak sah kunjungan ke Vietnam kalau tidak ke Chu Chi Tunnel ini. Terowong sepanjang kira2 200 km ini bertindak sebagai tempat persembunyian senjata, kanak2 & wanita, 'rawatan', dapur dan pelbagai macam tujuan lagi semasa Perang Vietnam. Lebih mengejutkan penulis ialah, terdapat 3 tingkat terowong dengan fungsi yang berbeza2. Tidak melepaskan peluang, penulis cuba meloloskan badannya melalui pintu masuk terowong dan hasilnya....positif. Ternyata penulis masih lagi selim-melim dan tidak tersangkut pada pintu masuk terowong tersebut. Dah la disaksikan ramai org. Kalau 'sangkut', mana nak letak muka...haha. Kerelaanku mencuba memasuki pintu berdimensi 30 cm x 40 cm ini mdapat tepukan gemuruh dr pelancong2 lain di situ. Huhu. Tekombang kompis idung den ni. Mak aiiihhh....
15 Mac 2011 - Hari keempat dan hari terakhir di sini. Takde program yg remarkable hr ni. Kami cuma dibawa bershopping antaranya ke Minh Phu'o'ng Lacquerware, Hard Rock Cafe, Miss Aodai dan sebagainya. Slps check-out hotel dan mkn tgh hari, jadual free sehingga pukul 4 ptg utk dihantar ke airport. Apalagi, Ben Tanth Market is just walking distance away, penulis dan rakan ingin menghabiskan segala saki baki Dong yg ada. Penulis 'angkat' lagi sutera Vietnam yg sungguh lembut, ringan, sejuk di kulit pada harga RM60 untuk 4 meter dan seunit fridge magnet.
Sekian sahajalah catatan penulis untuk kali ini. Bagi pembaca yg berminat untuk melancong ke negara pengeluar beras nombor 1 dunia ini untuk 4h3m, bolehlah menghubungi En. Kelvin Vo di alamat KelvinVo2007@yahoo.com. Sebutkan sahaja nama yg tidak asing ini, Suhaila Subi, dan dia akan bagi harga yg sungguh berpatutan. Beliau merupakan tour guide kami sepanjang berada di sana dan akan membuka tour operator sendiri pada Jun nnt. Sampai jumpa lagi...Bye...
Subscribe to:
Posts (Atom)




