Monday, March 30, 2020

Terkandas di Colombo: Bahagian 3

Entri sebelumnya...

3 hari pertama Perintah Berkurung ( 21-23 Mac ). Ramai yang bertanya, "siapa yang bayar hotel?". Kat sini aku akan cuba jawab segala soalan korang. 😊.  Ente tanya, Ana jawab. Hehe. Utk 3 mlm, 2 bilik ( 1 bilik 3 orang perempuan dan 1 bilik untuk lelaki ), kosnya adalah LKR 52,500 ( RM 1206.87 ). Atas persetujuan bersama, kos ini akan dibahagikan kepada 4, jd setiap seorang hanya perlu membayar RM 302. Begitu juga halnya dengan makan, segala perbelanjaan kami akan bahagikan kepada 4. Kami bercadang selepas tempoh ini, kami akan berpindah ke penginapan lain yang lebih murah kerana kami ada lagi baki 10 hari sebelum balik Malaysia. 
Dari kiri: Che Sue Ella, Zili, Mek, kak Aisyah. 
Soalan kedua, "bila balik?. Wisma Putra yang sponsor ke?". InsyaAllah kami balik dengan MAS pada 2 April. Harga tiket adalah RM 870 dan beli sendiri. Ada juga penerbangan CMB-KUL pada 24 dan 26 Mac tetapi harga Yahudi, RM 2500. Terlalu mahal. Lagi satu, nak balik pun, keadaan Covid-19 kat Malaysia lagi teruk dibandingkan dengan keadaan di sini. Setakat entri ini ditulis, jumlah kes Covid-19 di Malaysia yang positif ialah sebanyak 2048 kes dan sebanyak 34 kematian, manakala Sri Lanka pula, jumlah kes adalah kurang dari 100 dan tiada kematian. Jadi, lebih baiklah aku berkuarantin di sini
Jalan Raya yang lengang 


Tanda-tanda awal "seteress"


Mek teringat anak dan cucu di JB

Soalan ketiga, "tidak sambung jalan-jalan ke?". Aiyoo!. Tak paham bahasp, boleh ditangkap tanpa waran, 2 tahun penjara dan bayar denda sebanyak Rs 1500 ( RM 35 ). Senarai penuh boleh lihat pada notis yang ditampal di depan pintu bilik kami. 


Pintu bilik 204 🤭
Syukurlah, setiap kali pergi travel, aku pastikan membeli Travel Insurance. Balik nanti boleh la claim. 😊


Entri seterusnya...

No comments:

Post a Comment