Sunday, March 29, 2020

Terkandas di Colombo: Bahagian 2

Kisah sebelumnya ...

Seusai sarapan pagi, kami check-out dari Mirissa Height untuk ke Colombo. Roy Marso, pemandu pelancong kami agak kelam-kabut sedikit hari ni. Kononnya, nak cepat sampai ke Colombo sebab Perintah Berkurung akan bermula hari ini, 20hb Mac pada pukul 6.00 ptg. Sepanjang perjalanan, dapat diperhatikan stesen-stesen minyak dibanjiri oleh kenderaan, sehingga beratus-ratus meter panjang. Begitu juga dengan mesin-mesin ATM dan pasaraya-pasaraya. Kami pun turut membeli-belah bahan makanan untuk stok selama 2 hari di pasaraya Cargills. Hari ini pasaraya ditutup pada pukul 2 petang. 

Sempat lagi rakam  video. 😜

Dalam perjalanan dari Mirissa ke Colombo yang mengambil masa 3 jam, kami singgah sebentar melihat stilt-fishing, satu cara unik yang diamalkan oleh nelayan tempatan Sri Lanka. 


Stilt-fishing



Seterusnya, perjalanan diteruskan ke Galle Fort, kubu yang asalnya tinggalan Portugis pada akhir kurun ke-16, kemudiannya diambilalih oleh Belanda dan akhirnya oleh British. Walaupun begitu, kubu ini masih terpelihara dengan baik sehingga kini. Kawasan kubu ini agak luas dan menempatkan Masjid alJumaa, rumah api, penempatan penduduk dan banyak bangunan lagi.

Berlatarbelakangkan Masjid alJumaa

 Rumah api yang dibina pada 1936

Kerja tangan yang dijual
Seusai makan tengahari di restoran Al Maas, kami terus check-in di Aone Hotel yang terletak di 37, Frances Rd., maka berakhirlah episod untuk Terdampar di Colombo: Bahagian 2 ini. Jumpa lagi

No comments:

Post a Comment